Wijzigingen ten aanzien van salaris en salarisadministratie op komst: Wat kunt u verwachten per 1 juli 2025 en daarna?

Op het gebied van salaris en salarisadministratie gaan een aantal wijzigingen in per 1 juli 2025. In dit artikel delen de specialisten van Hut Accountants graag met u wat u kunt verwachten. Aanvullend kijken we daarbij ook naar de wijzigingen op iets langere termijn, namelijk per 1 januari 2026.

Wat wijzigt er t.a.v. de salarisadministratie per 1 juli aanstaande?

Dit zijn de belangrijkste wijzigingen per 1 juli 2025:

  • Het bruto wettelijk minimumuurloon stijgt per deze datum van € 14,06 naar € 14,40.
  • Goed nieuws voor slachtoffers van beroepsziekten: vanaf de genoemde datum wordt de Tegemoetkoming Stoffen gerelateerde Beroepsziekten (TSB-regeling) door de overheid uitgebreid. Vanaf die datum is het mogelijk om een tegemoetkoming aan te vragen voor drie extra aandoeningen, namelijk longkanker door silica, silicose en neus- en bijholtekanker door houtstof.
  • Vanaf 1 juli 2024 moeten organisaties met 100 of meer werknemers verplicht hun zakelijke verkeer en woon-werkverkeer rapporteren via de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM). De gegevens moeten voor 1 juli 2025 (dus uiterlijk op 30 juni) bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland ingediend zijn.

Wat wijzigt er t.a.v. de salarisadministratie per 1 januari 2026?

Het valt reuze mee met de wijzigingen per 1 juli 2025 op salarisgebied. Echter per 1 januari 2026 staan wederom wijzigingen op stapel. De belangrijkste wijzigingen ten aanzien van salarissen hebben wij hieronder per thema voor u op een rij gezet.

Wijzigingen t.a.v. belastingvoordelen en loonkosten

  • WKR en fietsregeling worden aangepast: De eerste schijf van de Werkkostenregeling (WKR) stijgt stapsgewijs van 1,92% naar 2,16%. Tegelijkertijd wordt de fietsregeling voor de loonbelasting verruimd of verduidelijkt.
  • Verbeterde regelingen voor vroegpensioen en startups: De RVU-vrijstelling (Regeling Vervroegde Uittreding) wordt met drie jaar verlengd en het bijbehorende bedrag verhoogd. Daarnaast komt er een nieuwe fiscale regeling voor werknemersopties specifiek voor startups en scale-ups.
  • Geen LKV meer voor nieuwe oudere werknemers: Vanaf 1 januari 2026 kunt u geen loonkostenvoordeel (LKV) meer krijgen voor werknemers van 56 jaar of ouder die u op of na 1 januari 2024 in dienst neemt. Voor werknemers die vóór deze datum bij u zijn begonnen, blijft het LKV wel gelden.
  • Nieuwe premiepercentages WGA (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten) en Ziektewet: Medio juli 2025 maakt UWV de nieuwe premiepercentages voor de WGA en de Ziektewet bekend, die per 1 januari 2026 van kracht worden.

Wijzigingen t.a.v. het thema arbeidsmarkt en inclusie

  • Hervorming werkloosheidswet: Er staat een hervorming van de werkloosheidswet op de planning.
  • Impuls voor banenafspraak: De Wet vereenvoudiging banenafspraak treedt in werking. Dit houdt in dat het LKV voor de doelgroep banenafspraak structureel wordt en de doelgroepverklaring wordt afgeschaft, wat u als werkgever duurzaam ondersteunt en de administratieve lasten verlicht.

Wijzigingen t.a.v. minimumloon en huisvesting

  • Stijging minimumjeugdloon: Het minimumjeugdloon zal naar verwachting omhooggaan.
  • Geleidelijke afbouw inhoudingen huisvesting: De mogelijkheid om inhoudingen op het minimumloon voor huisvestingskosten te doen, wordt stapsgewijs afgebouwd. Vanaf 1 januari 2026 daalt dit percentage jaarlijks met vijf procent, met als doel de regeling in 2030 volledig af te schaffen.

Wijzigingen t.a.v. de kinderopvangtoeslag

  • Hogere maximum uurprijzen kinderopvangtoeslag: De maximum uurprijzen voor de kinderopvangtoeslag worden geïndexeerd met 4,84%. Dit betekent dat de maximum uurprijzen voor 2026 zullen uitkomen op € 11,23 in de dagopvang, € 9,98 in de buitenschoolse opvang en € 8,49 in de gastouderopvang.

Hut Accountants: dé expert in salariszaken

Voorgaande informatie inzake wijzigingen t.a.v. salaris en salarisadministratie per 1 juli 2025 en daarna, is van cruciaal belang voor u als werkgever. De wijzigingen hebben immers directe en indirecte gevolgen voor uw bedrijfsvoering, personeelsbeleid en financiële planning.

De accountants, belastingadviseurs en salarisadministrateurs van Hut Accountants staan u als werkgever bij door u proactief te (blijven) informeren over aankomende salariswijzigingen en de impact ervan op uw organisatie. Daarnaast zijn wij u graag van dienst op het gebied van strategisch personeelsbeleid, arbeidsrechtelijke advisering, HR-proces optimalisatie en compliance vraagstukken met betrekking tot personeelszaken. En vanzelfsprekend is ook uw salarisadministratie bij ons in veilige handen.

Wilt u meer weten over onze dienstverlening? Stel uw vraag aan een van onze adviseurs.