Een nieuw kalenderjaar betekent altijd veranderingen voor ondernemers, ook op het gebied van wetgeving en regels. Bij Hut Accountants zetten we de belangrijkste wijzigingen op het gebied van nieuwe en verwachte regelgeving voor ondernemers in 2025 voor u op een rij.
Nieuwe regelgeving voor ondernemers die ingaat per 1 januari 2025
Op het gebied van nieuwe wet- en regelgeving voor ondernemers zijn er t.a.v. 2025 zowel zekerheden als verwachtingen. Hier volgt allereerst een opsomming van de meest essentiële nieuwe regelgeving voor ondernemers die met zekerheid ingaat per 1 januari 2025.
Invoering gemeentelijke zero-emissiezones en BPM op bestelauto’s met CO2-uitstoot
Vanaf 2025 komen er in sommige gemeentes zero-emissiezones. In deze zones mogen alleen schone bedrijfsauto's rijden. De toegangsregels worden steeds strenger. In 2027 mogen Euro 5 voertuigen niet meer binnen en in 2028 geldt dat ook voor Euro 6. Check met de zero-emissie kentekencheck of uw auto nog welkom is.
Daarnaast hoefden ondernemers in Nederland tot en met 2024 geen BPM (Belasting Personenauto's en Motorfietsen) te betalen over de aanschaf van een bestelauto, mits deze voor zakelijke doeleinden werd gebruikt. Vanaf 2025 betaalt men wel BPM bij het kopen van een bestelauto met CO2-uitstoot.
Veranderingen in de regelgeving omtrent werknemersloon in 2025
Vanaf 2025 mogen werknemers met een vast contract tot 30% meer werken zonder dat de werkgever een hogere premie in het kader van het Algemeen Werkloosheidsfonds (AWf) hoeft te betalen. Maar als een werknemer over het hele jaar gemiddeld meer dan 30% extra uren maakt, dan moet de werkgever alsnog de hogere premie betalen.
Voorheen, d.w.z. tot en met 2024, konden werkgevers die werknemers met een laag inkomen in dienst hadden, een tegemoetkoming krijgen in de loonkosten. Dit heette het lage-inkomensvoordeel (LIV). Deze tegemoetkoming was bedoeld om werkgevers te stimuleren om mensen met een laag inkomen aan te nemen. Daarmee werd de werkgelegenheid bevorderd. De LIV wordt in 2025 echter vanwege ineffectiviteit afgeschaft. Het wettelijk minimumloon gaat per 1 januari 2025 bovendien omhoog en wordt voor fulltime werkenden vanaf 21 jaar 14,09 euro per uur.
Nieuwe regelgeving voor ondernemers die in de loop van 2025 verwacht wordt
Afgezien van de zekere, nieuwe regelgeving voor ondernemers die ingaat per 1 januari 2025, liggen er ook wetsvoorstellen die reeds door de Tweede Kamer zijn goedgekeurd maar waarover de Eerste Kamer nog moet stemmen. Pas daarna zal helder zijn of de nieuwe regelgeving voor ondernemers in 2025 daadwerkelijk van kracht wordt en wanneer. Een opsomming van wat u mogelijk kunt verwachten.
Er staan allereerst diverse fiscale wijzigingen voor ondernemers op stapel
In 2025 zal naar verwachting sprake zijn van diverse fiscale wijzigingen die zowel positieve als negatieve invloed kunnen hebben op ondernemers. Dit betreft:
- Een daling van de mkb-winstvrijstelling waardoor het belastbare bedrag stijgt en men als ondernemer meer belasting betaalt vanaf 2025;
- Verlenging van de korting van accijns op autobrandstoffen;
- De realisatie van evenwicht tussen de belastingtarieven voor aanmerkelijkbelanghouders en ondernemers met bijvoorbeeld een eenmanszaak en personeel, door daling van de belasting voor aanmerkelijk belanghouders in box 2;
- De verandering dat besloten vennootschappen vanaf 2025 giften aan goede doelen niet meer mogen aftrekken van de winstbelasting;
- Een verandering in de motorrijtuigenbelasting voor bestelwagens. Elektrische bestelwagens worden geleidelijk aan hoger belast, terwijl de belasting voor diesel- en benzineauto's stijgt.
De bedrijfsopvolgingsregeling versoepelt wat meer ruimte voor familiebedrijven betekent
De regels voor de bedrijfsopvolgingsregeling worden aangepast. De vrijstelling voor erf- en schenkbelasting gaat omhoog en de voortzettingseis wordt verkort, waardoor het overdragen van familiebedrijven aantrekkelijker wordt.
Einde aan verplichte fysieke aanwezigheid bij algemene vergaderingen
De regelgeving wordt aangepast, waardoor bedrijven en verenigingen vanaf 2025 hun algemene vergaderingen volledig digitaal kunnen organiseren. Dit in tegenstelling tot de fysieke aanwezigheidsnoodzaak die tot dusverre gold. Door volledig digitale vergaderingen besparen bedrijven tijd en kosten, terwijl deelnemers meer flexibiliteit ervaren.
Meer banen voor mensen met een arbeidsbeperking
Dankzij nieuwe regels voor ondernemers t.a.v. het loonkostenvoordeel wordt het voor bedrijven aantrekkelijker om mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen.
Hut Accountants monitort het ondernemerslandschap voor u
Veranderende regelgeving kan forse consequenties hebben voor u als ondernemer. Maar u heeft vast weinig tijd om een en ander op dagelijkse basis bij te houden. In dat geval kunt u zich beroepen op een betrouwbaar adviseur. De accountants, belastingadviseurs en salarisadministrateurs volgen de wijzigingen die betrekking kunnen hebben op uw bedrijfsvoering nauwgezet. Vraag hen gerust om raad wanneer u daar behoefte aan heeft.