Wat is een concurrentieanalyse en concurrentiematrix en hoe stel je die op?

Het is voor iedere ondernemer van belang om zijn/haar meest directe concurrenten goed in beeld te hebben. Om dat beeld te verkrijgen voert u een concurrentieanalyse uit. Hut Accountants legt u uit wat een concurrentieanalyse en een concurrentiematrix precies is en hoe u die op een methodische wijze opstelt.

Wat is een concurrentieanalyse?

Een concurrentieanalyse is een onderzoek. Tijdens dat onderzoek brengt u in kaart wie uw belangrijkste concurrenten zijn en aan wie u dus mogelijk marktaandeel verliest. U brengt de sterke en zwakke kanten van uw concurrenten in beeld zodat u beter inzicht krijgt in de positie van uw eigen onderneming op de markt.

Waarom voert u zo’n concurrentieanalyse uit?

Het is handig om uw bevindingen vast te leggen zodat u uw overzicht er periodiek weer eens bij kunt pakken. Vooral startende ondernemers zullen een concurrentieanalyse uitvoeren. Dit maakt dan ook meestal integraal onderdeel uit van een ondernemingsplan dat uzelf houvast geeft, maar dat u ook opstelt om met externe betrokkenen zoals financiers over uw toekomstplannen te communiceren.

Echter ook voor gevestigde ondernemingen is het van belang om de concurrenten steeds in de gaten te houden. Het onderzoek bepaalt dan hoe u uw strategische koers tussentijds kunt aanpassen.

Welke onderwerpen komen aan bod?

Bij een concurrentieanalyse kunt u uw concurrenten op alle factoren die uzelf belangrijk vindt scoren. Belangrijke factoren zijn in zijn algemeenheid de volgende:

  • Prijs & waarde: De verhouding tussen de prijs en de geboden kwaliteit of voordelen.
  • Product & innovatie: De aard van het concurrentaanbod en het vermogen om steeds te innoveren en zich te differentiëren (onderscheiden).
  • Klantbeleving: De totale ervaring die klanten met het bedrijf van concurrenten hebben (inclusief service).
  • Marketing & bereik: De effectiviteit van de marketinginspanningen en de omvang van het marktbereik van concurrenten.
  • Distributie & toegankelijkheid: Hoe gemakkelijk hebben klanten toegang tot de producten of diensten van concurrenten?
  • Reputatie & merksterkte: De algemene indruk die klanten hebben van het bedrijf van concurrenten en de kracht van het concurrerende merk in de markt.

Een methodische concurrentieanalyse: de concurrentiematrix

Bij een concurrentieanalyse is het van belang dat de uitkomsten van uw onderzoek helder en bruikbaar zijn. U kunt de uitkomsten daarom het beste vertalen naar een concurrentiematrix. Daarin scoort u de factoren per concurrent.

  • -- = slecht
  • - = matig
  • -/+ = gemiddeld
  • + = redelijk
  • ++ = goed

Schematisch ziet een concurrentiematrix er dan bijvoorbeeld uit zoals hierna weergegeven. Dit geeft u in 1 klap inzicht in waar u staat ten opzichte van uw naaste concurrenten en waar u uw bedrijfsvoering kunt versterken en onderscheiden.

 

Concurrent X

Concurrent Y

Concurrent Z

Prijs & waarde

+

--

+

Product & innovatie

++

-/+

++

Klantbeleving

-/+

-/+

-/+

Marketing & bereik

-

-

-/+

Distributie & toegankelijkheid

+

--

+

Reputatie & merksterkte

--

--

++

Voorbeeld concurrentiematrix

Kijk ook eens verder dan uw huidige concurrenten!

Met een concurrentiematrix brengt men dikwijls de bekende concurrenten in beeld. Bijvoorbeeld andere kapsalons, andere supermarkten of andere slijterijen. Maar het is ook belangrijk dat u zich een beeld schetst van de dreiging van nieuwe concurrenten. En ook van de mate waarin substituten verkrijgbaar zijn. Denk bij dat laatste aan de beschikbaarheid van online zelfknipcursussen (alternatief voor kapsalons), buurtwinkels en speciaalzaken (alternatief voor supermarkten) en tankstations (alternatief voor slijterijen).

Hut Accountants onderneemt met u mee

Hut Accountants beschikt over een team van professionals. Onze accountants, belastingadviseurs en salarisadministrateurs zijn er primair om u te ondersteunen op bedrijfseconomisch, administratief en fiscaal gebied. Maar wij weten dat ondernemen meer inhoudt dan alleen getallen. Wilt u eens met een van onze specialisten sparren over het concurrentiekrachtenveld waarin uw onderneming zich bevindt? Zij zijn stuk voor stuk graag bereid om u advies te geven.