Vanaf 1 januari 2027 minder salaris bij uitkeringen via de werkgever

Een werkgever kan als 'eigenrisicodrager' zelf zorgdragen voor het rechtstreeks uitbetalen van de uitkering namens het UWV. Ook komt het voor dat het UWV de uitkering eerst aan de werkgever overmaakt, die dit bedrag vervolgens via de reguliere salarisadministratie doorbetaalt aan de werknemer. Vanaf 1 januari 2027 vindt er een aanpassing plaats waardoor werknemers minder salaris ontvangen wanneer zij een uitkering via de werkgever ontvangen.

Hoe leidt deze aanpassing tot minder salaris?

Vanaf 1 januari 2027 verandert de belastingberekening over uitkeringen die via de werkgever worden uitbetaald. Dit kan op twee manieren leiden tot een lager netto-inkomen.

Hogere inhouding loonheffing op het nettoloon

Doordat de werkgever geen arbeidskorting meer mag toepassen op het uitkeringsdeel, moet er per 1 januari 2027 maandelijks meer loonheffing op het salaris worden ingehouden. Hoeveel een werknemer er netto op achteruitgaat, hangt af van de hoogte van de uitkering en het overige loon. Dit verschil kan maandelijks oplopen tot maximaal ruim 30% van de bruto-uitkering.

Lagere inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK)

Ook is er een effect t.a.v. de inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK). Dit is een fiscale korting op de inkomstenbelasting voor werkende ouders met een kind jonger dan 12 jaar. De hoogte van de IACK stijgt naarmate het arbeidsinkomen hoger is. Het doel hiervan is namelijk om ouders met jonge kinderen te stimuleren om (meer uren) te gaan werken of te blijven werken.

Omdat de uitkering vanaf 1 januari 2027 niet meer meetelt als arbeidsinkomen voor de berekening van de IACK, daalt de grondslag waarop deze korting gebaseerd wordt. Werknemers met kinderen onder de 12 jaar krijgen hierdoor minder of zelfs helemaal geen IACK meer. Bij een voorlopige aanslag kan dit het beste direct maandelijks aangepast worden.

Waarom vindt deze aanpassing plaats?

Deze wijziging vindt plaats om een oneerlijke fiscale uitzondering te schrappen. Dit nadat de Hoge Raad oordeelde dat het strijdig is met het discriminatieverbod als iemand mét werkgeversuitkering meer arbeidskorting krijgt dan iemand die deze rechtstreeks van het UWV ontvangt. Door de regels voor iedereen gelijk te trekken, vervalt het onterechte belastingvoordeel op uitkeringen via de werkgever. De wetgeving wordt voor beide situaties zo weer rechtvaardig.

Voorkom vervelende verrassingen op de loonstrook: Hut Accountants helpt u zich voor te bereiden op veranderende wetgeving

De accountants, belastingadviseurs en salarisadministrateurs van Hut Accountants ondersteunen werkgevers door de volledige salarisadministratie en het verwerken van gewijzigde fiscale wet- en regelgeving uit handen te nemen. Daarnaast adviseren zij ondernemers proactief over de personeelskosten en de exacte impact van zulke wetswijzigingen op de loonstrook van hun werknemers. Op die manier kunt u als werkgever uw werknemers tijdig voorbereiden op deze veranderingen.

Wilt u weten wat deze wijziging voor uw organisatie betekent? Neem dan gerust contact met ons op!