Stekkerauto in 2025: gunstig voor de baas, ongunstig voor de werknemer

Vanaf 2025 is het voor werkgevers gunstiger om te investeren in stekkervoertuigen in plaats van in auto’s die rijden op benzine of diesel. Voor werknemers is een stekkerauto van de baas juist steeds ongunstiger. Hut Accountants legt uit hoe dat komt.

Waarom is een stekkerauto vanaf 2025 gunstig voor de baas?

Tot dusverre is de aanschafprijs van een elektrische auto in Nederland een stuk duurder dan de aanschafprijs van een voertuig dat fossiele brandstof verbruikt. De verwachting is dat dat de komende jaren zo blijft. De totale operationele kosten van een stekkerauto, zoals die voor stroomverbruik en onderhoud en dergelijke, zijn echter lager. Die lagere kosten tijdens het gebruik maken de hogere aanschafprijs over het algemeen meer dan goed. Vandaar dat bedrijven die voertuigen in eigendom of lease aan hun werknemers ter beschikking stellen, uiteindelijk geld kunnen besparen door te kiezen voor stekkervoertuigen.

Kanttekening bij het voordeel van een stekkerauto van de baas

Het voorgaande geldt met name voor grotere en duurdere voertuigen zoals de Kia Niro en de Skoda Kodiaq (zogenaamd C- en D-segment). In dergelijke modellen worden meestal meer kilometers afgelegd dan in auto’s die vallen in het zogenaamde A-segment. Klasse A is de categorie voor de kleinste auto's op de markt die zich kenmerken door compacte afmetingen, een laag gewicht, een betaalbare aanschafprijs en beperkte ruimte. In de praktijk blijkt overigens dat auto’s van de zaak zelden in dit segment vallen.

Waarom is een stekkerauto vanaf 2025 ongunstig voor de werknemer?

Voor een werknemer maakt het niet uit dat de operationele kosten van een stekkerauto lager zijn. Daar profiteert alleen de werkgever van. Voor de werknemer is alleen de aanschafwaarde bepalend voor zijn financiële plaatje. En zoals aangegeven is een stekkerauto duurder in aanschaf dan de fossiele brandstofvariant. De aanvankelijk gunstige bijtelling voor elektrische auto’s wordt echter steeds verder verhoogd naar 17% in 2025 en 22% vanaf 2026. In dat jaar is deze dan gelijk aan die van benzine- en dieselauto's. De relatief hoge aanschafprijs vormt dan dus steeds meer een belemmering.

De aanschafprijs van een auto van de zaak die valt binnen het D-segment, zoals de Volkswagen Passat, Ford Mondeo en Audi A4, is a.g.v. het grote aanbod van elektrische modellen in dit segment overigens relatief laag.

De toekomst van zakelijk elektrisch rijden hangt af van de overheid

De overheid heeft allerlei redenen om de bijtelling op stekkerauto’s te normaliseren. Dit zal er echter toe leiden dat meer en meer werknemers zullen kiezen voor een auto van de zaak op fossiele brandstof. En dat gaat ten koste van de Nederlandse CO2-uitstootprestatie. Vandaar dat de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) hoopt dat de overheid de koop van emissievrije auto’s door de baas vanaf 2025 verplicht zal stellen. Daar profiteren werknemers niet van, en daardoor pleit de NVDE ook voor gedeeltelijke in-stand-houding van de lagere bijtelling na 2025.

De accountants, belastingadviseurs en salarisadministrateurs van Hut Accountants dragen het klimaat een warm hart toe. Maar wij zijn er ook om de financiële belangen van onze klanten te bewaken en te behartigen. Vandaar dat wij de ontwikkeling binnen dit onderwerp op de voet blijven volgen en we het nieuws hieromtrent met u zullen blijven delen.