Hoeveel geld moet u als ondernemer reserveren voor de inkomstenbelasting?

Bij Hut Accountants zien we het nogal eens fout gaan. Ondernemers die achteraf verrast worden door een hoge aanslag inkomstenbelasting kort na het indienen van de aangifte. Het geld daarvoor is echter al uitgegeven aan andere zaken, en dus komt men in de problemen. Tijdig geld opzij zetten is het toverwoord. Maar hoeveel geld moet je als ondernemer eigenlijk reserveren voor de inkomstenbelasting?

Waarom is reserveren als ondernemer voor de inkomstenbelasting cruciaal?

Als ondernemer draagt u zelf de verantwoordelijkheid om achteraf inkomstenbelasting te betalen over de gemaakte winst. Anders dan in loondienst is er namelijk geen werkgever die dit vooraf direct op het maandsalaris inhoudt.

Zonder een opgebouwde buffer riskeert u als ondernemer acute liquiditeitsproblemen wanneer de Belastingdienst de definitieve aanslag oplegt en u die ineens moet betalen. Meestal gebeurt dit een half jaar na afloop van het kalenderjaar waarop de aangifte betrekking had. U moet de inkomstenbelasting dan ineens betalen. Door maandelijks een vast percentage van uw omzet apart te zetten, beschermt u de continuïteit van uw bedrijf en voorkomt u dergelijke financiële verrassingen.

Welke soorten inkomstenbelasting betaalt u?

Als ondernemer in een eenmanszaak, vof, maatschap of CV betaalt u in privé hoofdzakelijk inkomstenbelasting (Box 1 over de winst) en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw). De hoogte van de uiteindelijke belastbare winst wordt voornamelijk beïnvloed door drie factoren:

  • de hoogte van uw zakelijke omzet minus aftrekbare kosten,
  • de fiscale aftrekposten waarop u recht hebt (zoals de zelfstandigen- en startersaftrek en mkb-winstvrijstelling),
  • eventuele fiscale bijtellingen voor privégebruik van zakelijke middelen (zoals bijvoorbeeld een auto van de zaak).

Vervolgens bepalen de progressieve belastingschijven en toepasbare heffingskortingen hoeveel belasting u daadwerkelijk onderaan de streep afdraagt.

Hoeveel geld reserveren voor de inkomstenbelasting?

Een praktische vuistregel is om 25% tot 30% van elke factuur die uw klant aan u betaalt (exclusief btw), direct op een aparte belastingrekening te zetten. Bij een lagere jaarwinst (tot circa € 30.000) volstaat vaak 20% tot 25% door de ondernemersaftrekposten, terwijl u bij een winst boven de € 70.000 beter 35% tot 40% kunt reserveren van ieder inkomend bedrag.

Nog beter: vraag een voorlopige aanslag aan!

Nog beter is het om een voorlopige aanslag voor het lopende boekjaar aan te vragen. In dat geval betaalt u namelijk de inkomstenbelasting dan maandelijks al gedurende het boekjaar zelf aan de Belastingdienst in plaats van achteraf. Dit voorkomt dat het door u opgebouwde belastingpotje alsnog ongemerkt verdwijnt of dat u verrast wordt door een hoge eindafrekening ineens, inclusief heffingsrente. Wellicht krijgt u achteraf zelf geld terug!

Toch blijft het slim om ook naast het betalen van een voorlopige aanslag een kleine buffer aan te houden op een spaarrekening. Dit voor het geval uw winst toch hoger uitvalt dan vooraf geschat.

De financiële en fiscale planning van Hut Accountants

De accountants, belastingadviseurs en salarisadministrateurs van Hut Accountants berekenen uw verwachte jaarwinst zo gunstig mogelijk en zorgen voor een nauwkeurige (voorlopige) aangifte inkomstenbelasting. Op die manier komt u als ondernemer nooit voor onverwachte fiscale verrassingen te staan.

Vanzelfsprekend waarborgen wij ook de correcte verwerking en afdracht van zakelijke belastingen zoals de eventuele loonheffingen binnen uw onderneming en de btw-afdracht. Door nauw samen te werken met onze professionals, krijgt u strak zicht op uw cashflow. Zo weet u exact hoeveel geld u per periode per belastingsoort moet reserveren of afdragen.