Btw aftrekken wanneer u als ondernemer werkt vanuit een zakelijke werkruimte thuis

Beschikt u als ondernemer (voor de btw) over een woning waarvan u een gedeelte gebruikt als zakelijke werkruimte thuis? Voor die werkruimte heeft u wellicht diverse investeringen gedaan en maakt u periodiek de nodige kosten die allemaal met btw zijn belast. Hut Accountants legt u graag uit welke btw u dan geheel of gedeeltelijk kunt aftrekken.

Voorbeelden van kosten en investeringen voor uw werkruimte thuis waarvan u de btw kunt aftrekken

Werkt u als zelfstandige vanuit huis? Dan heeft u daarvoor wellicht een speciale ruimte gerealiseerd en ingericht. Mogelijk betreft het een kantoorgedeelte direct aan uw woonhuis vast. Of misschien heeft u een deel van de zolder als zakelijke werkruimte bestemd.

Btw op investeringen in werkruimte thuis:

Stel: u heeft bijvoorbeeld recent een nieuwbouwwoning laten realiseren met daarin een speciale werkruimte die 15% van het totale woonoppervlak van de woning in beslag neemt en die alleen voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt. Wanneer u bijvoorbeeld in totaal € 250.000 inclusief € 43.388 btw aan bouwkosten van het aanneembedrijf gefactureerd heeft gekregen voor uw woning, dan mag u 15% van dat btw-bedrag, oftewel € 6.508 eenmalig aftrekken via uw btw-aangifte.

Btw op kosten voor zakelijke werkruimte:

Gebruikt u de werkruimte thuis alleen voor uw bedrijf? In dat geval mag u alle btw op de kosten van de inrichting, bijvoorbeeld t.b.v. de aanschaf van meubilair, terugvragen. Voor gemengde kosten, dus kosten die zowel met het privé als het zakelijk deel van uw woning te maken hebben, gelden andere regels.

Maakt u voor de woning als geheel bijvoorbeeld maandelijks € 250 aan energiekosten inclusief ruim € 43 btw, dan mag u naar rato 15% van die btw (€ 6,51) zakelijk aftrekken. Hetzelfde geldt voor algehele schoonmaakkosten van de woning á € 200 inclusief btw per maand. Wederom 15% van de btw (€ 5,21) mag daarvan zakelijk worden afgetrokken.

Btw aftrekken voor uw werkruimte thuis: zorg voor gedegen onderbouwing

Normaal gesproken is een btw-aangifte voor een kleine ondernemer die vanuit thuis werkt redelijk eenvoudig. Wilt u echter btw aftrekken voor kosten en investeringen t.b.v. uw werkruimte thuis, dan is een goede onderliggende onderbouwing essentieel. Bij navraag moet u aan de belastingdienst kunnen uitleggen hoe u aan het totale bedrag van btw-aftrek komt. Zorg niet alleen dat u de berekeningen kunt uitleggen, maar ook dat u beschikt over alle betrokken facturen en dat die aan de factuurvereisten voldoen. Op die manier waarborgt u als btw-ondernemer dat u de aftrek van btw t.b.v. uw zakelijke werkruimte thuis, later niet terug hoeft te betalen.

Hut accountants helpt u bij dit soort fiscale vraagstukken

Hut Accountants beschikt over diverse specialisten ten aanzien van accountancy, belastingadvies en salarisadministratie. De regelgeving omtrent btw-aftrek kan soms lastig zijn. Ten aanzien van het aftrekken van btw ten behoeve van uw zakelijke werkruimte thuis, maar ook op andere fiscale vlakken zijn wij graag bereid om u te adviseren.

Neem daarom gerust contact op met Hut Accountants!