Ieder jaar valt rond 1 februari bij veel mensen de aangiftebrief van de Belastingdienst op de deurmat. Heeft u geen brief ontvangen? Belastingaangifte doen is niet altijd verplicht maar vaak wel slim. Hut Accountants legt u uit hoe dat zit.
Wanneer is belastingaangifte doen verplicht?
Heeft u recent een aangiftebrief ontvangen van de Belastingdienst? In dat geval is het doen van belastingaangifte verplicht voor u, ongeacht hoe hoog uw inkomen is. Het maakt daarbij ook niet uit of u wel of geen belasting terugkrijgt. Ontvangt u een verzoekbrief maar doet u geen aangifte, dan krijgt u mogelijk een boete. Weet u niet meer of u die brief heeft ontvangen en bent u hem wellicht kwijt? Check dan voor de zekerheid uw berichtenbox op mijn.overheid.nl
Ontving u geen aangiftebrief maar wordt u wel geacht te weten dat u belasting moet bijbetalen? Of ontvangt u toeslagen en is uw vermogen meer dan € 36.952 (€73.904 samen met uw partner), dan moet u geheel op eigen initiatief aangifte doen. Dus ook wanneer u geen brief ontving!
Wanneer belasting bijbetalen maar geen aangiftebrief?
U moet zelf bepalen of de kans er is dat u belasting moet bijbetalen. Die kans is groot wanneer u het afgelopen jaar meer dan € 14.000 hebt verdiend in loondienst, maar er geen loonbelasting is ingehouden door uw werkgever. Ook wanneer u gedurende het jaar van baan wisselde of meerdere banen tegelijkertijd had, is bijbetalen zeer waarschijnlijk. Daarnaast is de kans groot wanneer u zowel AOW als een pensioen kreeg. En tenslotte bestaat de mogelijkheid dat u moet bijbetalen wanneer u meer dan € 57.000 aan spaargeld bezat aan het begin van het belastingjaar.
Doe in dat geval uiterlijk 14 juli 2025 aangifte op eigen initiatief om een boete te voorkomen.
Waarom is belastingaangifte doen niet altijd verplicht maar vaak wel slim?
Ook wanneer u geen aangifte hoeft te doen, kan dit toch slim zijn. U kunt dan namelijk soms geld terugkrijgen van de Belastingdienst. Vaak gaat het daarbij dan echter om incidentele aftrekposten en de Belastingdienst weet niet vooraf of die op u van toepassing zijn. De verzoekbrief wordt dikwijls dan niet naar u verstuurd naar aanleiding van de situatie die in het verleden op u van toepassing was. En die situatie kan veranderen. Ondanks dat u dan wellicht geen aangiftebrief hebt ontvangen, kunt u dan soms wel geld terugkrijgen omdat:
- U aftrekposten, zoals zorgkosten, giften of uitgaven t.b.v. alimentatie van uw inkomen kunt aftrekken;
- U slechts een gedeelte van het voorafgaande jaar werkzaam was;
- U zelf geen inkomen heeft maar uw partner wel.
Via de optie 'Mijn Belastingdienst' op de website van de fiscus, kunt u zelf bepalen of u geld terug kunt krijgen. U kunt in de aangiftemodule namelijk aftrekposten opvoeren en andere situaties ‘simuleren’. Deze gegevens worden niet verstuurd, tenzij u dat expliciet aangeeft door op de verzendknop te drukken. Achteraan de aangifte ziet u het resultaat van de keuzes die u maakt, en zo ja hoeveel u terugkrijgt.
U kunt via de website van de Belastingdienst geld terugvragen tot wel 5 jaar terug. In 2025 kan dat dus vanaf 2020. Voor eerdere jaren gaat dat niet meer.
Hulp bij uw aangifte van Hut Accountants
Voor de accountants, belastingadviseurs en salarisadministrateurs van Hut Accountants zijn alle vormen van fiscale aangifte gesneden koek. Desgewenst zorgen wij, wanneer u een aangiftebrief hebt ontvangen van de Belastingdienst, dat uw aangifte vóór 1 mei correct wordt ingediend. Eventueel vragen wij voor 1 mei 2025 uitstel aan.