Belangrijkste aandachtspunten wanneer u parttime gaat ondernemen naast uw vaste baan

Uw eigen onderneming starten, het gaat er dan eindelijk van komen. Maar om inkomensrisico’s te vermijden houdt u uw vaste baan wel nog even aan. Hut Accountants noemt de belangrijkste aandachtspunten waar u rekening mee moet houden bij parttime ondernemen naast een vaste baan.

Parttime ondernemen naast uw vaste baan

Wat u wilt voorkomen wanneer u parttime gaat ondernemen naast uw vaste baan, is dat u alsnog een valse start maakt. Denk daarom zeker aan het regelen van de volgende aspecten.

Controleer uw arbeidscontract en praat met uw baas

Kijkt u niet goed uit, dan klinkt voor u al heel snel na het startschot de 2e knal (d.w.z. valse start). Controleer daarom eerst uw arbeidsovereenkomst, de cao en uw arbeidsvoorwaarden. Een van de belangrijkste aandachtspunten is dat in veel arbeidscontracten bepalingen zijn opgenomen zoals dat u geen andere betaalde werkzaamheden mag verrichten naast de baan bij uw werkgever. Of dat u dergelijke zelfstandigenactiviteiten altijd vooraf moet melden. Check het! Meldt het! Regel het met uw huidige baas!

Wees ook open naar uw huidige werkgever over uw plannen. Dat voorkomt juridische conflicten achteraf, zeker wanneer er overlap bestaat tussen uw baan en uw eigen parttime bedrijf.

Formaliseer uw benodigde tijd als zzp’er

Parttime gaan ondernemen naast een baan, dat betekent veelal dat men minder uren wil gaan werken in loondienst. Maar als u daadwerkelijk voldoende tijd wilt overhouden om te kunnen ondernemen, dan moet u dat wel regelen. U kunt uw werkgever schriftelijk verzoeken om minder uren te mogen werken. Dat doet u minimaal 2 maanden voor de gewenste startdatum van uw parttime onderneming.

Uw werkgever mag uw verzoek enkel met een goede reden afwijzen. Kan hij/zij dat, dan moet u minimaal een jaar wachten om opnieuw een verzoek te mogen indienen. Reageert uw werkgever niet uiterlijk 1 maand van tevoren op uw verzoek om werkurenvermindering, dan is uw verzoek gegrond.

Regel de juridische en fiscale aspecten rondom uw bedrijf

Zijn er geen belemmeringen vanuit de werkgever, dan kunt u de juridische en fiscale aspecten rondom uw parttime onderneming gaan regelen.. Die vormen een belangrijk aandachtspunt. Het betreft primair een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. De meeste parttime zzp’ers kiezen daarbij voor de vorm van een eenmanszaak. Door uw inschrijving wordt u bovendien automatisch opgenomen in het register van de Belastingdienst. Zo ontvangt u een omzetbelastingnummer en uw btw-identificatienummer.

Verwacht u als ondernemer flink bij te gaan verdienen en wordt u aangemerkt als ondernemer voor de inkomstenbelasting? Zorg in dat geval dan dat u, naast de loonheffing die uw werkgever inhoudt, ook direct maandelijks geld voor de betaling van extra inkomstenbelasting en Zvw apart legt.

Ga ondernemen met hulp van Hut Accountants

Juridische en fiscale aspecten die samenhangen met een start als parttime ondernemer zijn voor de accountants, belastingadviseurs en salarisadministrateurs van Hut Accountants gesneden koek. Wij hebben dagelijks met veel van dergelijke zaken van doen. Op administratief, financieel en fiscaal gebied kunnen wij u optimaal ondersteunen en ontzorgen. En ook met andere aandachtspunten bij een start als zelfstandige, zoals het regelen van pensioenopbouw, verzekeringstechnische zaken en modelovereenkomsten hebben wij veel affiniteit.

Neem gerust contact met ons op wanneer u een start als zelfstandige naast uw vaste baan overweegt.