7 tips voor succesvolle acquisitie als ondernemer

Laat ons duidelijk zijn: wij van Hut Accountants zijn allereerst specialist in accountancy en fiscaal advies voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (MKB). Vanuit dat werkveld sparren wij echter met grote regelmaat in de breedte met onze klanten, en weten wij waar ze allemaal tegenaanlopen. Vandaar dat wij ook veel bedrijfskundig inzicht hebben verworven, onder andere omtrent uitdagingen op het gebied van acquisitie. Wij delen daarom graag 7 tips voor succesvolle acquisitie als ondernemer met u.

Welke soorten acquisitie als ondernemer zijn er?

Klanten en omzet komen zelden vanzelf, vooral niet bij de start van een onderneming. Vrijwel elke business begint daarom met koude acquisitie. Dit ongevraagd benaderen van potentiële klanten om uw product of dienst te verkopen, kan echter als een taai proces worden ervaren door de vele afwijzingen.

Warme acquisitie daarentegen is het benaderen van potentiële klanten waarmee u al een bestaande relatie hebt, zoals eerdere klanten, bekenden uit uw netwerk, of mensen die al interesse in uw product of dienst hebben getoond. Het voordeel hiervan is dat er vaak al een basis van vertrouwen en bekendheid aanwezig is, wat de kans op succes aanzienlijk vergroot.

Onze 7 tips voor succesvolle acquisitie als ondernemer

Wilt u (meer) klanten, dan begint u meestal allereerst met koudere vormen van acquisitie. Neem daarbij deze tips ter harte.

Onze tips omtrent koude acquisitie

Tip 1: Focus op de juiste doelgroep en hun problemen

Identificeer wie u met uw product of dienst het beste kunt helpen door te kijken naar hun problemen en uitdagingen. Analyseer uw bestaande klanten om vergelijkbare afnemers te vinden die u kunt benaderen.

Tip 2: Bereid u goed voor en vind de juiste contactpersoon

Voordat u contact opneemt, zoek eerst de beslissingnemers binnen het bedrijf en verdiep u in hun organisatie en actuele zaken. Dit vergroot de kans op een succesvolle afspraak en een relevante pitch.

Tip 3: Benadruk de oplossing, niet alleen het product

Presenteer uw product of dienst door eerst in te gaan op de problemen van de potentiële klant en vervolgens hoe uw aanbod een effectieve oplossing biedt. Stem uw verhaal af op hun specifieke behoeften.

Tip 4: Volg systematisch op en leer van uw ervaringen

Nog geen deal gesloten? Die kans is groot. Dus sluit elk contact af met een duidelijk actiepunt en neem zelf het initiatief voor de opvolging. Houd alle interacties bij voorkeur bij in een CRM-systeem om niets te vergeten, te evalueren wat werkt en om uw aanpak continu te verbeteren.

Met behulp van bovenstaande tips voor succesvolle koude acquisitie als ondernemer bouwt u een relatie op met de potentiële doelgroep. Zo ontstaan warme contacten. Hier zijn nog eens drie tips voor warme acquisitie om contacten om te zetten in sales en nog meer commercieel succes te behalen.

Onze tips omtrent warme acquisitie

Tip 5: Blijf waardevol en verras uw contacten

Houd regelmatig contact door kennis of relevant nieuws te delen via bijvoorbeeld nieuwsbrieven, en overweeg een persoonlijk cadeautje op een onverwacht moment dat aansluit bij de interesses van de klant. Zo blijft u top-of-mind en voegt u waarde toe.

Tip 6: Ken de behoeften en timing van uw klant

Bied uw producten of diensten opnieuw aan op het juiste moment, bijvoorbeeld wanneer u weet dat ze opraken bij de (potentiële) klant. Vraag dan ook naar hun tevredenheid en of u nog iets voor ze kunt betekenen.

Tip 7: Moedig mond-tot-mondreclame en reviews aan

Vraag tevreden klanten om een review of aanbeveling achter te laten, aangezien dit aankoopbeslissingen sterk beïnvloedt. Overweeg ook om bestaande klanten te stimuleren nieuwe klanten aan te brengen, bijvoorbeeld via een cadeaubon, om zo effectief nieuwe leads te genereren.

Hut Accountants: uw sparringpartner voor al uw ondernemingszaken

Geen enkele andere externe partij staat zo dicht bij uw bedrijfsvoering dan uw boekhouder. De accountants, belastingadviseurs en salarisadministrateurs van Hut Accountants worden dan ook dagelijks benaderd met allerlei bedrijfskundige vragen die het volledige spectrum van ondernemen omvatten. Op die manier zien wij ook hoe succesvolle acquisitie als ondernemer tot stand komt, wat veelal werkt en wat niet. Heeft u daar vragen over, benader een van onze specialisten gerust vrijblijvend.

Vanzelfsprekend fungeren wij niet als uw marketingbureau. Echter daar waar mogelijk verwijzen wij u graag door naar commerciële specialisten in ons zakelijke netwerk die u verder kunnen helpen.