3 belangrijke aandachtspunten direct na de start van uw bedrijf

Heeft u een ondernemingsplan geschreven? En gaat u nu daadwerkelijk starten als ondernemer? In dat geval is de eerste stap waarschijnlijk dat u uw onderneming inschrijft bij de Kamer van Koophandel. U krijgt vervolgens automatisch binnen een aantal werkdagen na de inschrijving per post uw btw-identificatienummer (btw-id) en uw omzetbelastingnummer (ob-nummer) van de Belastingdienst. Dan is het tijd om uw ondernemingsplan daadwerkelijk ten uitvoer te brengen. Hut Accountants somt 3 aandachtspunten op die zeer belangrijk zijn, direct na de start van uw bedrijf.

Zaken om mee te beginnen direct na de start van uw bedrijf

"First things first", een Engelse uitdrukking die betekent dat u de belangrijkste of meest urgente zaken als eerste moet aanpakken. Hou daarbij deze 3 belangrijke aandachtspunten in gedachten.

1 Werk met een concrete actielijst

Concreet betekent dat: koop een memoblok! Uw ondernemingsplan is waarschijnlijk ‘wollig’ (uitgebreid) van aard en daarom niet geschikt om als dashboard te dienen als overzicht van uw dagelijkse activiteiten. Door een ‘to-do-list’ bijvoorbeeld op papier te maken, zijn de belangrijkste actiepunten altijd ‘top of your mind’. Op die manier dwaalt u niet steeds af in uw gedachten. Het beste is wanneer u uw actielijst iedere ochtend even doorneemt en de zaken met de hoogste prioriteit bovenaan zet.

2 Uw administratie inrichten

Uw administratie inrichten zou wat ons betreft behoorlijk bovenaan uw actielijst mogen staan. Vanzelfsprekend kunt u voor allerlei vormen van administratieve ondersteuning een boekhouder zoals ons kantoor in de hand nemen. U maakt het uzelf en uw financieel dienstverlener echter gemakkelijker wanneer u uw eigen administratieve processen goed inricht, zodat u snel in de benodigde informatie kunt voorzien. Denk daarbij aan:

  • Digitalisering van uw administratie: Scan en bewaar al uw inkoopfacturen en verkoopbonnen direct online of op een vaste plek. Zo hebt u alles altijd direct bij de hand en raakt u niets kwijt.
  • Reserveer direct een vast tijdstip in uw agenda voor het bijwerken van uw financiën: Plan elke week of maand een vast moment in om uw boekhouding bij te werken. Zet de uiterste data voor uw btw-aangifte duidelijk in uw agenda. Zo mist u nooit een deadline en voorkomt u boetes. Consistentie betaalt zich uit!
  • Leg geld apart voor de Belastingdienst: Zet proactief een deel van uw inkomsten opzij voor toekomstige belastingaanslagen (btw en IB). Zo voorkomt u verrassingen en betaalt u zonder stress.

Uw administratie goed inrichten is een van de belangrijkste aandachtspunten direct na de start van uw bedrijf.

3 Begin direct met acquisitie: doorbreek de weerstand

Als startend ondernemer heeft u zo snel mogelijk klanten nodig om omzet te kunnen genereren. Veel starters hebben niet de luxe van direct een groot klantenbestand. Velen voelen echter weerstand bij het benaderen van potentiële klanten. Niet altijd leveren uw acties namelijk direct iets op, maar het is belangrijk om niet toe te geven aan uw weerstand tegen acquisitie. Concrete actiepunten gericht op acquisitie:

  • Benader uw persoonlijke netwerk.
  • Neem contact op met familie, vrienden en oud-collega's om te zien of zij potentiële klanten kennen of zelf interesse hebben.
  • Maak een online profiel aan en vraag om aanbevelingen.
  • Zoek strategische samenwerkingspartners met aanvullende diensten of producten.
  • Netwerk online (LinkedIn) of fysiek, via netwerkborrels en bijeenkomsten.

Uw online aanwezigheid is van elementair belang. Zorg daarom voor een professionele website met intuïtieve navigatie en duidelijke 'call-to-actions'. Combineer dit met geoptimaliseerde social media profielen waarop u regelmatig waardevolle relevante content deelt. En overweeg de start van een e-mailmarketingcampagne om uw doelgroep direct te bereiken.

Bijsturen na de start

De dynamiek binnen het hedendaagse bedrijfsleven is groot. Dat betekent dat u steeds moet bijsturen en de effectiviteit van ondernomen acties moet monitoren. Onder andere door middel van een goede administratie wordt dat duidelijk. U ziet dan direct welke omzet u heeft gerealiseerd en of u qua kosten niet uit de pas loopt bij de begroting.

De accountants, belastingadviseurs en salarisadministrateurs van Hut Accountants helpen u graag op administratief, financieel en fiscaal vlak met ondernemen. Neemt u de voorgaande 3 belangrijke aandachtspunten die zij ervaren als uitgangspunt, dan bent u verzekerd van een goede start van uw onderneming.