5-stappenplan voor het oprichten van stichting

Wilt u een stichting oprichten? Hut Accountants is u graag van dienst met advies. Volg dit 5-stappenplan voor het oprichten van een stichting.

Wat is een stichting?

Een stichting is een Nederlandse rechtsvorm die ten doel heeft om een maatschappelijk of ideëel doel na te streven. De stichting heeft in tegenstelling tot de vereniging geen leden, maar wel een bestuur. Winst maken mag niet het primaire doel zijn, en eventueel behaalde winsten moeten volledig aan het gestelde doel worden besteed.

De stichting is een zelfstandige rechtsvorm, wat betekent dat het bestuur in de regel niet privé aansprakelijk is voor de financiële verplichtingen van de organisatie, net als bij een BV. Inkomsten worden meestal verkregen via donaties, subsidies, erfenissen of leningen. Voor de oprichting is geen startkapitaal nodig, maar wel een notariële akte.

Waarom en wanneer men voor een stichting zou moeten kiezen

Men kiest voor een stichting wanneer het hoofddoel is om een bepaald maatschappelijk of ideëel doel te verwezenlijken, in plaats van het genereren van winst. Het is de ideale rechtsvorm als men zonder persoonlijke financiële aansprakelijkheid een maatschappelijke activiteit wil ontplooien. De stichting is met name geschikt wanneer de organisatie geen behoefte heeft aan leden die medezeggenschap uitoefenen (in tegenstelling tot een vereniging). Bovendien is het een voordelige keuze omdat er geen startkapitaal vereist is en het mogelijk is om personeel aan te nemen.

Ons 5-stappenplan voor het oprichten van stichting

Het oprichten van een stichting vergt de volgende 5 afzonderlijke stappen:

Stap 1: Notariële oprichting en statuten

De stichting wordt formeel opgericht via een notariële akte of testament, wat de officiële start is en tussen de € 400 en € 1.000 kost. In deze akte worden de statuten vastgelegd, waarin de essentiële regels, het doel en de interne werking van de stichting zijn opgenomen. Optioneel kan direct een huishoudelijk reglement worden opgesteld om aanvullende, praktische afspraken en procedures vast te leggen.

Stap 2: Bestuur benoemen en KVK-Registratie

Vervolgens moet het bestuur van de stichting worden gekozen. Dit is vaak een voorzitter, secretaris en penningmeester, maar één bestuurder is ook toegestaan. Daarna moet het bestuur de stichting inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KVK). Bij deze inschrijving worden de notariële statuten ingediend, waarmee de stichting officieel geregistreerd staat.

Stap 3: Zakelijke bankrekening openen

Zodra de stichting is ingeschreven, dient er een zakelijke rekening te worden geopend op naam van de stichting. Dit is noodzakelijk om alle inkomsten (zoals donaties en subsidies) en uitgaven van de stichting gescheiden te houden van het privévermogen van de bestuurders. Een eigen bankrekening waarborgt de financiële transparantie en onafhankelijkheid van de rechtsvorm.

Stap 4: Vennootschapsbelasting controleren

Het bestuur moet onderzoeken of de stichting aangifte vennootschapsbelasting moet doen over de eventueel behaalde winst. Een stichting is vrijgesteld van deze belasting als de jaarlijkse winst minder dan € 15.000 bedraagt. Bij hogere winsten uit economische activiteiten, moet de stichting aangifte doen en belasting betalen.

Stap 5: Administratie en verplichtingen

Tot slot moet de stichting een deugdelijke administratie voeren en controleren of er aan andere wettelijke verplichtingen moet worden voldaan. Denk hierbij aan het betalen van inkomstenbelasting over de beloning van bestuur en werknemers. De stichting moet ook nagaan of ze in aanmerking komt voor een ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instelling) voor fiscale voordelen.

Hut Accountants ondersteunt u in de breedte

De accountants, belastingadviseurs en salarisadministrateurs zijn er voor ondernemers en particulieren. Maar ook als u een maatschappelijk organisatorisch doel heeft, staan wij u terzijde met raad en daad. Wij kunnen uw stichting van dienst zijn door te helpen met de verplichte financiële administratie en fiscale aangiften (zoals vennootschapsbelasting) en door strategisch advies te geven over interne beheersing en transparantie om zo de continuïteit en het maatschappelijke doel te waarborgen. Daarnaast kunnen we ondersteuning bieden bij het aanvragen en behouden van de ANBI-status en het voldoen aan specifieke eisen voor subsidieverantwoording.