Wanneer de verplichtingen van uw BV structureel groter zijn dan de middelen waaruit deze kunnen worden voldaan, dan dreigt een faillissement. Als ondernemer is het dan belangrijk om na te denken hoe u het beste kunt handelen om te zorgen dat u niet in privé aansprakelijk wordt gesteld. Ook is het essentieel om vroegtijdig te waarborgen dat de kans op een succesvolle doorstart na het faillissement wordt vergroot. Hut Accountants geeft 3 tips.
Wat gebeurt er bij een faillissement?
Wanneer een BV niet meer aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen, betekent dat dat de schulden te hoog zijn en dat de BV ze duurzaam niet meer kan betalen. De rechtbank verklaart de BV vervolgens failliet waardoor alle bezittingen en inkomsten onder beheer van een curator komen te vallen. Die verkoopt de bezittingen van de BV en gebruikt de opbrengst om de schuldeisers zoveel mogelijk te betalen. De BV stopt vervolgens veelal met bestaan.
Hoewel de BV een afgescheiden vermogen heeft t.o.v. zijn eigenaren, is het voor u als ondernemer wel degelijk van belang om correct te handelen en daarmee problemen in privé te voorkomen. Volg daartoe de volgende tips op.
Tip 1: Behandel de schuldeisers op gelijke wijze
Met het oog op het naderende faillissement is het van belang dat u als ondernemer consequent blijft en laat zien dat u schuldeisers op gelijke wijze behandelt. Laat daarbij dus geen persoonlijke voorkeuren blijken voor leveranciers die u de betaling meer gunt dan anderen. En los niet nog op het laatste moment af op een lening waarvoor u borg staat in privé. Ook wanneer u voorrang geeft aan uitbetaling van uw eigen achterstallige managementvergoeding is dat uit den boze.
Behandelt u de schuldeisers niet op gelijke wijze dan loopt u het risico hiervoor in privé aansprakelijk gesteld te worden door andere schuldeisers of door de curator!
Tip 2: Meld het onvermogen tot betaling al in een vroeg stadium bij Belastingdienst en pensioenfonds
In geval van een dreigend faillissement kan de onderneming veelal ook haar verplichtingen m.b.t. haar belastingen en pensioenpremies niet meer voldoen. U wordt als bestuurder geacht daartoe een formele melding van betalingsonmacht te doen bij deze instanties, binnen 2 weken nadat uw betaalverplichting van kracht is geworden. Deze melding schiet er bij menig ondernemer echter dikwijls bij in waarna ze door de genoemde instanties in privé aansprakelijk worden gesteld voor de te betalen belastingen en premies.
Tip 3: Zorg dat uw administratie accuraat is bijgewerkt
Is er sprake van een gebrekkige administratie, dan duidt dat op onbehoorlijk bestuur. Dit vormt bewijslast voor een belangrijke oorzaak van het faillissement. Ook dan bestaat de kans op aansprakelijkheidstelling in privé door de curator.
Zorg dus dat wezenlijke onderdelen van de administratie worden bijgewerkt alvorens het faillissement wordt uitgesproken. Denk bijvoorbeeld aan de debiteurenadministratie. Waarborg dat in- en verkoopfacturen allemaal aanwezig zijn evenals leningsovereenkomsten.
Kijk samen met Hut Accountants al eens over uw faillissement heen
Soms is een faillissement helaas onafwendbaar en voelt het als een laatste stap. De accountants, belastingadviseurs en salarisadministrateurs van Hut Accountants kijken in deze afsluitende fase echter ook al graag met u mee naar de toekomst. Dat doen ze door samen met u al eens na te denken over een eventuele doorstart. Samen met u bepalen we welke werkzaamheden u zou willen voortzetten, welke personeelsleden u zou willen behouden en welke inventaris, voorraad en contracten u daarvoor van de curator zou willen kopen.
In samenspraak stellen we een goed onderbouwde aanbieding op richting de curator, inclusief financieringsplan. Zodat er toekomst is voor u als ondernemer!